November 07, 2013

HAK

Seorang wanita - dimana letaknya hak diri?
Seorang lelaki   - apa haknya?

Seorang wanita yang belum mahupun sudah berkahwin masih ada hak untuk bersuara. Tak kira kenyataan mahupun persoalan. 
Aku hanya bersuara apabila aku rasa hendak bersuara, bila dikemukakan - kau rasa aku tak patut. - kau rasa aku tak layak lalu kau kemukakan permasalahan lain menyebabkan aku lebih bersalah. 
Jadi yang mampu aku buat, diam dan tadah. 

Salah / Tidak --
Masih perlu bersuara untuk menjelaskan atau menyuarakan,
Aku? Masih diberikah peluang sebegitu?

Bertahan / Pasrah --
Apabila kesalahan lalu menjadi alasan dan tonggak masa depan -- masalah lah akan menjadi teman. 
Apabila kesetiaan disalahertikan -- menangis hati terguris luka.
Apabila pengorbanan diperkotakkatikkan -- perlukah lagi bertahan?
Apabila diri menjadi hamba bibirdusta -- bermaknakah dia?

Aku--
Masih disini menadah semua kata kata itu. Jarang untuk mendengar kata kata penyedap hati untuk diri aku sendiri. 
Hanya akan masuk dalam diri hanya kata keji menyiksa hati. 
Dan masih bertahan & menghadap semua ini.
Tidak pernah mintak untuk disanjung, cukup sekadar memuji sekali.

Kau--
Tidak pernah sekali memuji.
Pengorbanan tak pernah kau nampak.
Sayang kau hanya didalam.
Perlukah lagi kau simpan.
Kesabaran aku kau tak pernah ambil tahu. 
Ucap sayang kau tah kemana.

Kita--
Tak tahu mana arahnya.




No comments:

Post a Comment